Frågor och svar

Denna ”Frågor och svar” är uppdelad i två delar. En för er som har allmänna frågor om Skattekollen och en del, lite längre ner, mer specifika frågor för er som håller på och bygger en Skattekoll.

Allmänna frågor

Varför ska vi ha en Skattekoll?

Invånarna är kommunens finansiärer och betalar varje månad tusentals kronor för att få samhället att fungera. Idag är det dock väldigt svårt att få reda på hur pengarna används och bristen på denna information har skapat en väldigt skev bild hos invånarna. Man tror att pengarna går till helt andra saker än vad de faktiskt gör och när man får reda på hur det faktiskt ser ut blir man (positivt) överraskad.

En Skattekoll är en möjlighet att ge invånarna ett kvitto på den betalda skatten och ett tillfälle att berätta om alla de samhällsfunktioner som man har ansvar för – vilket är många fler än vad invånarna i genomsnitt vet!

Inte nog med det så har Skattekollen visat sig vara ett väldigt populärt verktyg inom verksamheterna. Exempelvis använder lärare över hela Sverige idag tjänsten för att berätta för eleverna hur skatt och kommuner fungerar!

Jag jobbar inte på en kommun. Men skulle gärna vilja att den kommun jag bor i hade en Skattekoll. Hur gör jag då?

Vad roligt att du vill ha en Skattekoll! 

Antingen kan du höra av dig till Filip (filip@skattekollen.se) och säga vilken kommun det är eller så hör du direkt av dig till din kommun och berättar om tjänsten!

Vilka kommuner har Skattekollen idag?

I dagsläget har cirka 45 kommuner en Skattekoll. Klicka här för att se hela listan och länkar till respektive Skattekoll.

När jag skapar ett konto hos er. Vad händer då?

När du skapar kontot kommer du in i miljön för ”Skattekollen-skaparen”. Här hämtar du automatiskt in den information som gäller för er kommun och kan snabbt komma igång och göra finjusteringar just för er. När ni känner er nöjda exporterar ni er Skattekoll så att den kan tekniskt ”klistras in” på er webbsida.

Vi fakturerar ingen kostnad innan ni slutgiltigt beslutat för er för att implementera er Skattekoll och känner er helt nöjda med resultatet! Så att skapa ett konto innebär med andra ord ingen kostnad.

Kan jag prova en Skattekoll utan kostnad?

Absolut! Det är bara att skapa ett konto och testa att importera er kommuns siffror och se hur er widget skulle se ut. Vi fakturerar inget för ens ni känner er helt klara och är säkra på att ni vill ha en Skattekoll.

Varför kostar det olika beroende på hur stor kommunen är?

Tack vare nya Skattekollen har vi lyckats sänka kostnaderna för alla kommuner! Trots lägre priser vill vi att alla kommuner, även de mindre till invånarantal och därmed resurser, ska kunna gå med och därför har vi beslutat att ge dem rabatt.

Det står att man kan importera alla siffror automatiskt. Vart kommer siffrorna från?

Siffrorna är kommunens officiella bokslutssiffror som rapporteras in till SCB.

Hur fungerar det? Tekniskt alltså.

När ni skapat er widget här på Skattekollen.se och är redo att implementera den på er sajt så genereras en kod för er. Den här koden klistrar ni sen in på önskvärd webbsida och då implementeras den automatiskt där. En väldigt smidig lösning som fungerar med alla CMS-system, surfmaskin och webbläsare.

Fungerar tjänsten i mobilen?

Absolut! Tjänsten är responsiv och kräver inga anpassningar av er web.

Vem står bakom Skattekollen?

Jag som grundat tjänsten heter Filip Hadenius och fick idén som student vid Uppsala Universitet. Jag försökte vid ett tillfälle undersöka hur min kommun använde skattepengarna och blev förvånad över hur rent av omöjligt det var. Trots publicerade budgetar och årsredovisningar. ”Det här kan ju knappast samhället tjäna på” tänkte jag och skissade fram en bättre lösning. Det blev embryot till Skattekollen.

Skattekollen är helt fristående och har varken politiska partier eller intresseorganisationer som finansiärer.

Hur används pengarna som ni får?

Som ni säkert förstår så kostar det en hel del att hålla igång den här tjänsten. Tekniken utvecklas ständigt med nya datorer, surfplattor och mobiler. Vi måste ständigt uppdatera allt teknik så att den fungerar smärtfritt på alla plattformar, nya som gamla. Att tjänsten alltid ska fungera, även imorgon, är något som vi garanterar alla kunder.

Utöver att hålla teknik och design uppdaterad så vill vi ständigt utveckla nya funktioner för att underlätta kommunens kommunikation och dialog med invånarna.

Eftersom det är ett kontinuerligt arbete så blir det därför helt logiskt att ta ut en återkommande avgift för tjänsten.

Jag har fler frågor! Hur når man er?

Ring eller maila! Filip Hadenius finns alltid på filip@skattekollen.se eller 08 559 199 86.

Specifika frågor

Vilka siffror ska vi använda?

Vissa av kommunerna använder budgetsiffror och andra använder bokslutssiffror. Ni väljer alltså helt själva utifrån vad ni tycker är enklast och ger mest rättvis bild.

Tänk på att det ska vara nettosiffror.

Jag vet inte vad jag ska skriva i beskrivningarna. Kan jag få hjälp?

Självklart! Maila filip@skattekollen.se så skickar han över en lista på förslagstexter.

Meningen med beskrivningarna är att invånarna ska få en tydlig bild av vad verksamheten är och syftar till. Ibland kan vissa verksamheter vara svåra att förstå om man bara läser dess namn och då är det väldigt bra att kunna förklara innehållet för invånaren.

Jag saknar en symbol! Hur gör jag då?

Maila filip@skattekollen.se så tar vi fram symbol åt er så snabbt vi bara kan!

Jag saknar något annat! Vad gör jag nu?

Oavsett vad du saknar eller har förslag kring så maila väldigt gärna filip@skattekollen.se

Vad är bra med funktionen ”Ansvarig politiker”?

När man sett hur ens skatt fördelas kanske det dyker upp några frågor eller så har man ett förslag till den politiker som är ansvarig. Vi vet att ett samtals kvalité blir mycket bättre om båda parter har korrekt faktaunderlag när man inleder det. Därför känns det logiskt att invånaren kan höra av sig till politikern när man sett hur skatten fördelar sig.

Vad är funktionen ”Visste du att?”?

Samhällsfunktionerna i en kommun kan ibland kosta mer än vad invånarna förstår. Att pedagogiskt kommunicera vad exempelvis en skolelev kostar per år eller vad en meter cykelväg kostar kan skapa förståelse och respekt inför kostnaden.

Saknar du någon visste du att du vill kommunicera så är det bara att höra av sig!

Jag har fler frågor! Hur når man er?

Ring eller maila! Filip Hadenius finns alltid på filip@skattekollen.se eller 08 559 199 86.

Kontakta oss

Har du frågor, synpunkter eller är
intresserad av ett samarbete?
Välkommen att kontakta oss
genom följande
kontaktuppgifter:

Filip Hadenius,
Grundare av Skattekollen.se
filip@skattekollen.se
08 559 19 986

Frejgatan 44
113 26 Stockholm

LH Information AB
Organisationsnummer
556326-1634